Dezvoltarea socio-emotionala
Comunicare
Un educator Neoumanist exprimă clar şi responsabil limitele care furnizează un sens al siguranţei pentru copii, dar în acelaşi timp evită cu grijă învinovăţirile, jignirile şi pedeapsa, în situaţiile de disciplinare.
Este extrem de important să reamintim că nu există copii “răi” în filozofia Neoumanistă şi că este necesară o analiză atentă a problemelor comportamentale pentru a înţelege cauza şi a găsi remediile, în loc să se reacţioneze impulsiv, punitiv.
Cum abordam comportamentele negative
Adeseori comportamentele negative apar atunci când copii sunt obosiţi, plictisiţi, speriaţi, stresaţi, depăşiţi sau pur şi simplu au nevoie de mai multă atenţie. Unele cauze ale comportamentelor provocatoare pot fi corectate prin adoptarea unui program corespunzător sau simplu, manifestând empatie şi alinare.
Sunt şi cazuri în care problemele de comportament apar de acasă şi se continuă în grădiniţă, prin urmare, comunicarea şi colaborarea cu părinţii este necesară. Educatorii sunt antrenați în a avea o varietate de mesaje pentru a comunica cu cei mici în mod pozitiv, au la îndemâna tehnici de disciplină creativă şi intervenţie corespunzătoare pentru a gestiona eficient comportamentele provocatoare.
Grădinița este locul benefic pentru socializarea copiilor, dezvoltarea personalității, a creativității și pregătirea acestora pentru următoarele etape din viața lor, oferind copiilor cadrul optim de valorificare a potențialului psihosocial. Sentimentul de iubire, respectul, disciplina etc., sunt calităţi care sunt cel mai bine învăţate prin exemplul personal, în special cel al cadrelor didactice.
Rezolvarea conflictului
În practicile educaționale obișnuite, conflictul este considerat a fi deranjant, neplăcut, creând întreruperi în procesul educațional. În schimb, în educația Neoumanistă, conflictele prin natura lor spontane sunt văzute ca excelente oportunități de a antrena abilitățile socio-emoționale ale copiilor.
În timp ce abilitățile de comunicare prosociale pot fi încurajate prin povestiri, discuții și jocuri de rol, cea mai valoroasă oportunitate de învățare este aceea care are loc natural, firesc, în situații de zi cu zi.
Pregătirea educatorilor Neoumaniști pune un mare accent pe dobândirea abilităților de mediere și de rezolvare a conflictului, precum și a tehnicilor de comunicare eficientă.
Doar câteva minute sunt necesare rezolvării conflictului dintre copii, însă nu ca un judecător al unui tribunal ci ca și mediator, implicând activ copiii în acest proces, și învățându-i să înțeleagă și să-și recunoască atât propriile lor sentimente, precum și pe cele ale celorlalți. Acestea constituie neprețuite oportunități de învățare și totodată adevărate lecții de viață.
Echilibrul interior
În Educaţia Neoumanistă, activităţile stimulative extroverse sunt echilibrate cu momente dulci de linişte şi pace, pentru a cultiva potenţialitatea introversa şi reflexiva a minţii, precum concentraţie, auto control şi imaginaţie creativă. Aceasta formare a abilităţilor de relaxare şi autoreglare a trăirilor emoţionale permite asimilarea de noi informaţii în mod eficient.