Muzica în dezvoltarea copiilor

Hai să aflăm cum contribuie muzica în dezvoltarea copiilor, a gândirii abstracte și a inteligenței lor!

Muzica în dezvoltarea copiilor și a inteligenței lor

Familiarizarea copiilor cu muzica de la o vârstă cât mai fragedă, recunoașterea sunetelor diverselor instrumente muzicale, ajută la crearea de noi conexiuni interneuronale și intercelulare, așa numitele sinapse. Cu cât se conectează mai bine neuronii, celulele creierului între ele, cu atât creierul se dezvoltă și inteligenta copilului crește. Dezvoltarea celulelor creierului, a conexiunilor dintre ele, este strâns legată de expunerea la activități și elemente care ajută la conturarea unei individualități armonioase. În acest sens, educația muzicală a copiilor își aduce un aport vital la progresul acestora în ceea ce privește dezvoltarea gândirii abstracte, a inteligentei spațiale și, nu în ultimul rând, a tot ceea ce presupune înțelegere matematica.

Metodele si mijloacele folosite în activitățile de educaţie muzicală dezvoltă gândirea şi imaginaţia, stimulează atenţia, dezvoltă memoria auditivă, creativitatea. Educaţia muzicală influenţează şi dezvoltarea fizică a copilului. Mişcările executate ritmic dau supleţe şi frumuseţe corpului, mişcările devin mai îndemânatice si mai expresive.

Cântecele şi jocurile muzicale prin conţinutul lor influenţează trăsăturile de caracter şi voinţă ale copiilor. Aceştia învaţă să fie buni, harnici, empatici, să-şi iubească familia, ţinutul natal, neamul, natura etc.

Copiii care au fost expuși la o muzică de bună calitate și care au primit o educație muzicală de la o vârstă fragedă au creierul mai dezvoltat, conexiuni neuronale mai numeroase, lucru ce poate fi observat cu ochiul liber prin faptul depășesc restul copiilor în diverse arii de activitate specifice vârstei, prin putere de concentrare, memorie, sensibilitate, gândire abstractă, limbaj și aptitudini de comunicare.

 

Educația muzicală în funcție de vârstă

Conţinutul educaţiei muzicale este bogat şi diversificat şi trebuie să fie diferenţiat ţînând seama de particularităţile de vârstă a copiilor. De aceea, în grădiniță, activitățile de educație muzicală se țin pe grupe de vârstă:

La grupa mică se urmărește dezvoltarea volumului vocii, respirația și pronunția cuvintelor, având obiective:

  • stimularea plăcerii de a asculta muzică;
  • formarea deprinderii de a asculta cântecele intonate de profesoară, ale unor copii mai mari, precum și cântece simple cântate la un instrument;
  • formarea deprinderii de a pronunța clar și corect textul unor cântece scurte.

La grupa mijlocie se continuă dezvoltarea obiectivelor enunțate la grupa mică la care se adaugă dezvoltarea intonației, a simțului ritmic și a unei ținute cât mai corecte. Obiectivele sunt:

  • formarea deprinderii de a cânta în colectiv cu toată grupa sau în grupuri mici, piese muzicale specifice vârstei cu un ambitus până în sexta mare;
  • consolidarea deprinderilor muzicale însușite la grupa mică, precum și formarea unora noi, legate de însușirea în mod activ, prin cântec, a elementelor muzicii;
  • consolidarea deprinderii de a deschide bine gura, de a respira corect, de a pronunță clar și corect textul, de a păstra o poziție corectă a corpului în timpul cântatului;
  • familiarizarea cu instrumentele muzicale, folosindu-le cât mai des posibil în cântecele studiate cu toată grupa sau identificându-le în piesele muzicale audiate împreună.

La grupa mare obiectivele se referă în special la aspecte legate de ascultarea și interpretarea muzicii:

  • educarea dragostei și interesului pentru muzică, pentru frumos;
  • formarea deprinderii de a asculta cântece cu un conținut mai variat și complex;
  • întinderea ambitusului până la o septimă sau o maximă de octavă;
  • formarea deprinderii de a recunoaște unele cântece învățate după un fragment melodic dat, fară cuvinte;
  • dezvoltarea atenției și a memoriei auditive voluntare, a receptivității și sensibilității muzicale.

Muzica, influenţează direct şi mai puternic sentimentele copiilor decât celelalte arte. Pentru ea să producă o stare emoţională este necesar să dezvoltăm capacitatea copiilor de a o percepe, să le educăm interesul şi dragostea pentru muzică, să-i învăţăm să asculte, să cânte muzică şi să se mişte în ritmul ei.

Articol realizat de Sorina, profesor pentru învăţământ preşcolar, Grupa Mare – Albinuțelor

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+

rasarit@amurtel.ro

0743161740