Creativitatea ca o ”călătorie pe timp de pandemie”
Cum se adaptează copiii în timpul pandemiei la Grădinița Răsărit ?
Creativitatea, ca valoare formativă esențială, ocupă un loc însemnat în dezvoltarea personalității copilului. Jocul și învățarea oferă copilului multe ocazii de a-și plăsmui și elabora informațiile de care dispune, de a construi realul din propriile imagini.
Creativ este cel care se caracterizează prin originalitate, expresivitate și este imaginativ, generativ, deschizător de drumuri, inventiv, inovativ, liber în interior, neobișnuit, unic.
În contextul răspândirii coronavirusului și a restricțiilor de circulație impuse, jocurile și activitățile pe care copiii le desfășurau preponderent afară, exprimând voioșie pură și desăvârșită pentru tot ceea ce reprezintă distracția în aer liber, s-au mutat în interior. O adevărată provocare pentru toți copiii, indiferent de individualitate, să se joace într-un anumit spațiu, mereu același, pentru perioadă îndelungată, astfel încât creativitatea să nu le fie atinsă.
Dragonașul banalității s-a luptat cu plictiseala de acasă.
Cum poate fi stimulată creativitatea atunci când jocurile cu iz creativ se desfășoară exclusiv din interiorul casei sau, rareori, în proximitatea acesteia? Ce soluții pot fi găsite, în așa fel încât, spiritul creativ al copilului să nu se piardă ori să se rătăcească printre pereții casei și să fie atins de platitudine?
Astfel de rezolvări au fost găsite de către copii, care au ales să răspundă creativ provocării de a sta în interior pentru lungă perioadă. Ei au ales să câștige împotriva ”dragonașului banalității”, care avea presărat pe aripioare (și) furie, neputință, frustare, exasperare, dar și speranță, optimism, încredere, curaj și stropi de creativitate și, reușind să iasă din ”capcana lucrului obișnuit”, să organizeze activități variate, unele create din ”nimic”, altele din elemente lesne de găsit în casă, astfel încât timpul să aibă altă semnificație.
Activitățile creative realizate de către copii reprezintă adevărat izvor de inspirație pentru toți care petrecem timp inside. Creativitatea și fericirea din jocurile copiilor se poate transfera, apoi aplica principiul reciprocității pentru a crea momente memorabile și a da o altfel de notă izolării.
Deseori, copiii se numără printre cei inspirați care găsesc căi originale de a transforma rutina dintr-un spațiu închis într-o adevărată inovație. Oare de unde izvorește setea de explorare a creativității până la cea mai mică moleculă? De unde își găsesc copiii resursele inepuziabile de a zămisli lucruri captivante?
Poveștile și jocurile creative din vremea Covid-19 imaginate de către copii.
O activitate atractivă sub forma jocului senzorial care aduce bucurie pe chipul copiilor este reprezentată de spuma creată din ceva foarte la îndemână – săpunul, care este folosit pentru igiena zilnică, capătă utilitate de ”jucărie”, pe care copilul o transformă într-un spectacol original.
”Arta fericirii” se poate simți și realiza cu materiale ușor de procurat – acuarele și este nevoie de un spirit liber-creativ pentru a da frâu imaginației și a avea temeritatea de a da unui obiect banal care are utilitate diferită o strălucire aparte, totodată adăugând elemente care inspiră în momentul creației, pe care n-ar vrea să le piardă niciodată.
Copiii pot deveni adevărați constructori, arhitecți și face proiecții ieșite din tipare, făurind casa visurilor în care personajele favorite joacă rol principal, ori pornind în explorări urbane, unde pot vizualiza construcții avangardiste, activându-și simțurile și depăși orice limită.
Creativitatea poate fi stimulată și de poveștile pe care copiii le-au ascultat, s-au identificat cu anumite personaje, au vizualizat anumite locuri printr-un anumit simț estetic; născând cu imaginația, locuința în care copiii sunt izolați poate deveni adăpost pentru prietenii din povești și nu numai. Totul se află la un pas de creativitate distanță.
Experimentarea rețetelor culinare în bucătăria fiecărui copil este o satisfacție pentru întreaga familie, în special când meniul este creat de copii. Când copiii se angajează în jocuri de rol, experimentează în mod activ rolurile sociale și emoționale ale vieții. Atunci când se implică în jocuri ale imaginației, un joc aparent simplist, capătă o formă specială, datorită creativității nesfârșite a copiilor.
Un spațiu improvizat cu nisip în locuință poate fi un mediu excelent de joacă și pentru frați. Împreună este mai ușor să trecem peste izolarea impusă, jucându-ne și imaginându-ne, presărând emoții, povești de viață simțite și spuse de sufletul inocent al copiilor.
Cât de creativ este un copil în timpul pandemiei?
Jocul și mișcarea nu trebuie să lipsească în vremea izolării și se pot împleti creativ într-un spațiu închis prin montarea unui tunel în mijlocul covorului din casă. Chiar și o mică porțiune din spațiul interior al locuinței poate reprezenta o resursă bogată pentru joc, mai ales dacă creativitatea este impulsionată în felurite maniere.
Ingredientele din casă, folosite în diferite preparate obișnuite pot strârni reacții vulcanice doar amestecându-le. V-ați gândit că piper + apă minerală + făină neagră + cuburi de gheață + stropi de lămâie + inventivitate cât cuprinde pot să creeze o asemenea efervescență? O minte de copil demonstrează că se poate!
Creativitatea poate depăși zidurile locuinței și căpăta o altă valență. Atenția față de insectele vrednice nu trebuie uitată și poate să se desfășoare în diferite moduri. Putem ”practica” grija față de cei mici și aparent neînsemnați, într-un mod neobișnuit încă din copilăria timpurie.
Culorile sunt energii radiante care ne influențează în mod pozitiv sau negativ, indiferent dacă ne dăm seama de acest lucru sau nu. Pictura privită ca fiind abstractă poate să capete formă creativă și să depășească perimetrul încăperii, singurătății, trimițându-ne cu gândul la un viitor muzeu.
Imaginația și natura sunt prietenii tuturor copiilor.
Culese de pe malul mării, poate în timpul vacanțelor, în zilele demult apuse, la care fugim cu gândul adeseori, cochilile scoicilor pot deveni adevărate perle ale creativității datorită culorilor aplicate de către mânuțele delicate și ochiului creativ al ideilor al copilului aflat în izolare.
Privite din punct de vedere holistic, activitățile care presupun grijă față de tot ceea ce înseamnă univers nu trebuie lăsate în plan secund ori uitate pe timp de pandemie. Putem fi sprijin pentru natură dinăuntru și de asemenea, exemple pozitive pentru copii, ajutându-i să arate dragoste, sensibilitate și să învețe să recicleze creativ materiale uzuale din interiorul casei. Poate rezulta o joacă pe cinste, dar și amplifica efectul pozitiv asupra mediului.
Indiferent de forma creativității exprimată, copiii trebuie încurajați să aibă preocupări diferite pe timpul șederii în casă, în primul rând pentru a nu uita să își exprime emoțiile de bază în situații variate, să utilizeze elemente de ascultare activă, să își exploreze abilitățile de relaționare cu ceilalți – jocurile realizate cu părinții pot veni în sprijinul acestora, ori săaibă un program zilnic de activități eterogene cu sprijinul adulților pentru a alunga norii plictiselii, astfel încât, toate activitățile, dacă sunt corect planificate și instrumentate, să conducă la premisele desfășurării actului imaginativ.
Mulțumiri speciale pentru entuziasmul creator,
Copiilor din grupa ”Fluturași”, promoția 2019-2020
Un articol de Virginia Nistor, Profesor invatamant prescolar grupa Fluturași