Cum am inceput?
Scurt istoric despre Grădințele Răsărit la nivel internațional

Grădinița și after-school Neoumanista “Zonnelicht” din Olanda
Grădinițele și școlile Răsărit sunt internaționale, non-profit și promovează o educație de încredere în mai multe ţări, încluzând Olanda, Anglia, Suedia, Finlandia, Norvegia, Italia, Asia, India, Taiwan, USA, Australia şi Sudul Americii. Scopul acestora este, ca prin grijă şi educare, să se dezvolte capacitatea fiecarui copil având în vedere toate aspectele acestuia: psihic, intelectual, creativ, intuitiv, emoțional şi spiritual.
La Grădinițele Răsărit, folosim o abordare cunoscută ca educație Neoumanistă. Educaţia Neoumanistă provine de la filozofia Neoumanistă care a fost introdusă de P.R. Sarkar în anul 1982 și care oferă o paradigmă ecologică pentru a înțelege locul omenirii în univers. Scopul educației Neoumaniste este de a pune bazele pentru practicile culturale viabile care pregatesc copiii pentru responsabilitațile sociale și ecologice care ne asteaptă în secolul 21.
Neoumanismul este o expansiune a Umanismului, care a evoluat timp de multe secole. Mişcarea Umanistă a dat naştere unei abordări progresive bazată pe drepturile umane, indiferent de vârstă, sex, etnie, sau abilităţi. In Vest, putem gasi rădăcinile acestei gandiri în vechea filosofie greacă, în perioada de Renaștere și în perioada de „Iluminism” la mijlocul secolului 18. Unul dintre cele mai recente exemple este Convenţia ONU pentru Drepturile Copilului, care stă la baza abordării prezente în educaţia timpurie şi care reprezintă o evoluţie socio-morala importanta a umanităţii. În urma acestui proces de dezvoltare a conştiinţei umane, în mod natural evoluam spre o conştiinţă care include drepturile egale pentru toate fiinţele incluzând chiar şi natura. Pe toate acestea se bazează conceptul Neoumanism – o conştiinţă ecologică bazată pe iubire, respect şi preţuire a întregii creaţii înţeleasă ca un sistem familial. Pentru sucesul unei filosofii, ea trebuie sa fie bazată pe adevar. Adevarul este că omenirea nu este singură pe pământ, nici separată și nici deasupra celorlalte entități. Așadar, Umanismul nu va putea rezolva în totalitate problemele din lume. Noi ne armonizăm cu totul din lumea aceasta, așa și viitorul nostru. Neoumanismul recunoaste acest adevăr, și cauta să educe o generație de copii care sa realizeze acest ideal.
În momentul de faţă există o realizare a faptului că materialismul şi consumerismul nostru are un impact negativ sever asupra biosferei noastre, ducând spre încălzire globală, dispariţia diferitelor specii, poluare industrială, etc. Din această cauză creşterea conştientizării « Neoumaniste » nu este doar pentru idealişti ci o necesitate practică pentru echilibrarea ecosistemului. Reprezintă o schimbare profundă de paradigmă, care se poate realiza mult mai uşor în copilărie, moment în care copiii deja se simt în armonie şi conexiune cu lumea înconjurătoare. În educaţia Neoumanistă, acestă legătură este hrănită şi protejată, în vederea păstrării abilităţii de a rămâne autentici, cultivând un caracter puternic bazat pe empatie şi moralitate.
Istoricul Gradiniței Răsărit în România
În România, Grădinițele au fost înființate pentru a oferi o abordare holistica și inclusivă, în care și copiii cu dizabilitați sau alte dezavantaje pot fi integrați într-un mediu iubitor care promovează respect pentru diversitate și incluziunea socială. Fondatorii grădinței erau niște voluntari din Asociația AMURTEL Romania care au ramas profond afectați de situația trista și izolarea copiilor cu dizabilități. Grădințele au dezvoltat o abordare inovativă, modernă și holistică. După 20 de ani de experiență de succes, un grup mic de oameni din grădiniță au format o nouă asociațe, Asociatia Educației Neoumanistă (AEN) pentru a acredita curriculum Neoumanist ca o alternativă educațională la nivel național. Dupa 3 ani de lucru, în Octombrie 2012, Curricula Neoumanistă a fost aprobată de către Neohumanist Research Institute în Olanda pentru a fi depus la Ministerul Educaţiei și este în curs de evaluare şi aprobare.
REZULTATELE EDUCAȚIEI NEOUMANISTE
Copiii sunt în grădiniță doar pentru câțiva ani, dar în acest timp semințele viitorului lor sunt plantate în atitudinile și caracterul modelat în acești ani formativi. Rezultatul educației Neoumaniste se reflecta în ideile cu care copiii rămân, formând baza unei psihologii sănătoase care o dată ce a fost cultivată continuă să crească și să inflorească de-a lungul vieții.
- “Sunt bun, iubesc și sunt iubit” – determină încrederea în sine, optimismul și pozitivitatea;
- “Îmi place să-i ajut pe ceilalți” – determină atitudinea de întrajutorare, empatia și conștientizarea satisfacției care vine din contribuția activa la mediu;
- “Sunt fericit atunci când și ceilalți sunt fericiți” – baza pentru o personalitate puternica cu o conștiința morala, empatie pentru toți, spirit cooperat și conștiința colectiva.
- “Nu sunt niciodată singur, tot ceea ce este în inima mea și în jurul meu ma ajuta sa cresc” – baza pentru un sens al spiritualității, conectării, securității și încrederii în bunăvoința universului.
Toate la un loc determină stimularea creativității, curiozității, descoperă și păstrează naturalețea, intuiția și exprimarea liberă și spontană.
Un videoclip pentru a exemplifica unul din proiecte – Ziua Pământului – care reflectă valorile Educației Neoumaniste:
Earth Day / Ziua Pamantului from Gradinita Rasarit on Vimeo.