Proiectul internațional: Împreună pentru pace

,,Dacă vrem să ajungem la o adevărată pace în această lume, atunci va trebui să începem de la copii” (Ghandi)

Copilăria este o perioadă de asimilări masive, de formare a unor atitudini şi abilităţi care se vor transforma în instrumente pentru tot restul vieţii, iar grădiniţa şi apoi şcoala, prin autoritatea morală pe care o au, pot aduce o contribuţie substanţială în formarea unor atitudini și comportamente pacifiste şi tolerante la copii. În urma ultimelor studii şi interpretări ale specialiştilor se arată cât de mult sunt afectaţi copiii din cauza violenţei în general, dar și de violențele verbale din mediul şcolar, de pe stradă sau de acasă.

Copiii se nasc cu dorinţa pentru pace. PACEA este un subiect minunat, un subiect despre care ne place să vorbim şi mai ales ne place să o simţim! De ce? Pentru că aceasta-i natura noastră omenească, originală. Am fost creaţi sa trăim în pace cu toţi oamenii . Pacea nu este numai un Dar de la Dumnezeu, este un dar pe care ni-l oferim unul celuilalt, nu este departe, este în interiorul nostru.

Pentru a”construi pacea”este în nevoie de multă muncă și elemente specifice, chiar activități dedicate. La noi, în grădiniță, nu există competiție: copiii sunt încurajați să formeze o comunitate bazată pe respect și cooperare, parteneri de drum în explorarea lumii. Atunci când apar conflicte, copiii sunt încurajați și susținuți în a găsi singuri soluții pentru rezolvarea problemelor într-un mod civilizat. Rolul cadrului didactic este de a–i ghida către rezolvarea constructivă și pe cale pașnică a conflictelor (prin moderarea situațiilor acolo unde este nevoie dar și prin exemplul personal) – o lecție de viață extrem de importantă ce le va influența comportamentul ulterior în ”lumea reală”. Această ghidare se face respectând sentimentele tuturor persoanelor implicate,
fără a le știrbi stima de sine, prin ascultare activă și oferind oportunitatea de a își exprima sentimentele.

Înmânându-le copiiilor instrumentele și metodele necesare pentru a-și rezolva conflictele în mod pașnic, educația neoumanistă oferă în realitate instrumentele necesare pentru a trăi în pace acum și în viitor. Proiectul internațional “PACE ÎN MÂINILE TALE”, desfăşurat în Grădiniţa Răsărit, a cuprins activități cu copiii („Pacea în ochii copiilor”- mărturii ale tuturor copiilor din grădiniță despre pace; „Dorim pacea în lume”– desene în care copiii ajutati de parinti au transpus gândurile lor despre pace; „Porumbeii păcii”- confecție, grupa Elfi; „Copacul prieteniei”- colaj, grupa Fluturașilor; „Floarea păcii”- colaj, grupa Buburuzelor;) şi dezbateri în cadrul întlnirii cu specialişti în educație, atât din țară, cât și din strainatate. Pacea nu este o destinație, pacea este chiar drumul, care începe cu noi, iar educația este pace.

Mi-ar place, ca și din școlile de stat, să dispară competiția și copiii să fie îndemnați să colaboreze. Îmi place ideea de „pace” ca subiect. Adevărata pace este în primul rând o stare interioară, care izvorăște din adâncul inimii fiecăruia, iar noi le putem arăta copiilor acest lucru, indiferent de sistemul de educație în care se află. Este un limbaj universal, cel al păcii, și este esenţial să nu fim doar ”consumatori” de pace ci și promotori, generatori a ei.

– Diaconu Floarea, Director Educativ

rasarit@amurtel.ro

0743161740