Niciodată nu ești prea mic ca să devii un om de știință!

,,EXPERIMENTUL ESTE CALEA SPRE REUŞITĂ!’’ – ALBERT EINSTEIN

Cultivarea dorinţei copilului de a învăţa este unul dintre obiectivele principale ale educaţiei; de asemenea, dezvoltarea capacității lui de înţelegere. Aceste deziderate se realizează prin stimularea şi satisfacerea curiozităţilor copilului, explicarea şi înţelegerea lumii înconjurătoare, investigarea acesteia.

Experimentul, ca metodă de explorare a realității, are o valoare formativă de necontestat, deoarece dezvoltă preșcolarului spiritul de observare, investigare, capacitatea de a înţelege esenţa obiectelor şi fenomenelor, stimulează interesul pentru cunoaştere. Cadrul didactic supraveghează și dirijează executarea pașilor pe care îi presupune experimentul, rolul activ revenindu-i, în cea mai mare parte, copilului care este pus în contact direct cu realitatea, o studiază, determină el însuși modificări ale acesteia și constată rezultatele obținute. Prin urmare, învață prin descoperire! Și așa cum remarca un mare pedagog roman, prof. univ. Ioan Cerghit: “Elevul se dezvoltă prin exerciţiile pe care le face, şi nu prin acelea care se fac în faţa lui!”, această metodă de învățare este, indiscutabil, una de excepție.

Ca să înțelegem modul științific în care se abordează experimentul, iată care sunt etapele acestuia:

  1. Observarea unor fapte;
  2. Elaborarea ipotezelor (pe baza analizei şi relaţionării faptelor);
  3. Experimentarea propriu-zisă (provocarea fenomenului în condiţii determinate pentru a verifica ipotezele elaborate anterior);
  4. Prelucrarea datelor obţinute (formularea unei concluzii).

Evident, parcurgerea acestor etape în cadrul activităților  experimentale din grădiniță, se desfășoară la nivelul cognitiv și de limbaj, corespunzător etapei de vârstă al preșcolarilor.

Iată câteva experimente simple ce pot fi realizate în grădiniță dar și acasă, sub supravegherea adultului:

  • Dizolvarea unor substanţe în lichide (sare, bicarbonat de sodiu, zahar, etc.)
  • Încolţirea seminţelor şi îngrijirea plantelor
  • Conturul umbrelor
  • Oul elastic
  • Plutirea
  • Mişcarea aerului în natură
  • Circuitul apei în natură plantelor
  • Vasele comunicante
  • Tornada în sticlă
  • Vulcanul
  • Vârtej de baloane
  • Curcubeul

Vă prezint, în continuare, un experiment simplu care poate fi realizat pentru a le demonstra copiilor importanța spălării dinților, după fiecare masă. Materiale necesare: un ou crud, un pahar și oțet alimentar. Desfășurarea experimentului: Se pune oul în pahar, se toarnă oțet astfel încât oul să fie acoperit. Se observă că în jurul oului  apar bule de aer. Oul este lăsat peste noapte în oțet și dimineață se constată că la suprafața lichidului s-a ridicat o spumă. În a treia zi se schimbă oțetul și, cu această ocazie, copiii pot să țină oul și să vadă cosistența lui. Se constată că a devenit moale, elastic și că, presat între degete, pare de cauciuc. Explicația este că acidul (oțetul) a mâncat tot calciul din coaja oului. Peste alte câteva zile, oul va deveni translucid deoarece coaja lui se topește. Prin acest experiment, copiii pot să înțeleagă modul în care acizii atacă smalțul dinților și importanța curățării dinților după fiecare masă.

În concluzie, experimentul științific este o activitate foarte îndrăgită de copii care, pe lângă aspectul educativ, își aduce aportul la crearea unei atmosfere de curiozitate și  interes, propice studiului științific și, de ce nu, apariției unor viitori cercetători de succes!

autor: Sorina – Profesor pentru învațamântul preșcolar,  grupă Albinuțelor

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+

rasarit@amurtel.ro

0743161740