Cum să vorbim cu copiii despre coronavirus într-un mod în care să le reducem fricile

 

În vreme ce pandemia de coronavirus începe să ne afecteze viețile într-un mod din ce în ce mai direct, mulți părinți se întreabă cum să abordeze acest subiect în discuțiile cu copiii lor. În timpul perioadelor tulburi, deseori teama de necunoscut este cea mai resimțită de către oameni. Este dificil și să ținem sub control cât dintre grijile adulților sunt resimțite de copii. Deși recomandarea ca familiile să fie cât se poate de deschise și oneste în ceea ce privește comunicarea cu copiii rămâne în picioare, este important ca transmiterea informațiilor să se facă într-o manieră adecvată vârstei și dezvoltării copilului.

Mințile preșcolarilor sunt niște adevărați bureți, absorbind orice informative disponibilă din mediul înconjurător. Această receptivitate, combinată cu predispoziția lor către un sistem de gândire magică, în care cred cu tărie că gândurile și acțiunile lor au un efect direct asupra lumii, poate conduce la multe îngrijorări inutile și un simț acut al responsabilității. Recomandăm câteva strategii pentru a ușura povara și îngrijorările copiilor.

1) Încercați să monitorizați informațiile la care sunt expuși copiii.

Chiar dacă pare că nu dau atenție, e aproape sigur că o fac. Dacă sunt prin preajmă, ascultați știrile prin căști sau anulați sonorul televizorului, sau informați-vă din surse care nu sunt accesibile copiilor. Gândiți-vă că dumneavoastră sunteți pricipalul filtru al fricilor pentru copiii dumneavoastră.

2) Discutați problema coronavirusului cu copiii doar dacă va avea loc o schimbare vizibilă care îi va  afecta în mod direct.

Creșterea frecvenței spălatului pe mâni poate fi explicate ca „Suntem de ajutor comunității noastre spălându-ne mai des pe mâini și folosind dezinfectant atunci când nu ne putem spăla. Asta ne va ajuta să scăpăm de microbul cel rău, coronavirus, care ne poate îmbolnăvi pe noi sau pe ceilalți. Hai să fim supereroi și să învingem microbul cel rău!” În situația actuală a suspendării cursurilor și a anulării oricărui eveniment, validați sentimentul de dezamăgire al copilului, dar nu uitați să subliniați efortul lăudabil al comunității de a menține oamenii în siguranță față de coronavirus. „Știu că abia așteptai să mergem la bunica, și mie îmi pare rău că nu mai putem merge. Și eu sunt tristă, dar sunt foarte mândră că familia noastră se străduiește să protejeze comunitatea. Suntem supereroii care îi țin pe ceilalți în siguranță!”

3)  Când copilul începe să dezvolte temeri, acesta are nevoie de asigurări că adulții controlează situația și sunt capabili să le ofere siguranță.

Este posibil să fie nevoie să le reamintiți mai frecvent decât de obicei că adulții sunt cei reponsabili de siguranța copiilor, iar treaba copiilor este să fie copii. „Văd că ești îngrijorat că te vei îmbolnăvi. Treaba mea este în primul rănd ca tu și familia noastră să fiți în siguranță, așa că fii sigur că mă ocup de asta. Treaba ta este să crești mare, să înveți și să te joci. Azi, parte din treaba mea e să-ți reamintesc să tușești în cot și să-ți tot repet în caz că uiți. Parte din treaba ta de azi este să-ți mănânci micul dejun și să te hotărăști ce vrei să te joci.”

4)  Această perioadă este cu siguranță stresantă pentru părinți.

Căutați moduri în care să vă eliberați de stress astfel încât acesta să nu se acumuleze și să răbufnească în direcția copiilor. Alocați timp pentru a discuta cu alți adulți despre grijile dumneavoastră și să ventilați despre greutățile pe care le întâmpinați – în așa fel încât copiii să nu vă poată auzi. Efectuați activități care să vă reducă nivelul stresului, chiar dacă asta se poate traduce în timp mai mult petrecut de copii pe dispozitive electronice decât de obicei sau înseamnă să luați legătura cu cineva din comunitate – este extrem de important să prioritizați managementul propriei anxietăți în așa fel încât să puteți fi capabil să gestionați eficient și anxietatea copilului.

În perioada de distanțare socială, găsiți metode de a fi prezenți și conectați emoțional cu ceilalți. Fie că e vorba de mesaje sau conversații la telefon, o întâlnire virtuală pentru un pahar de vin seara târziu prin videoconferință ori alte prilejuri de interacțiune de la distanță, este important pentru sănătateea noastră să rămânem conectați, mai ales în timpul perioadelor stresante.

Traducere și adaptare după un articol de Steph Bayne, de pe https://hawthornefamilyplayschool.org/

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+

rasarit@amurtel.ro

0743161740