Disciplina creativa
Prin disciplina creativa ne educam copiii sa invete intr-un mod cat mai natural. Situatii in care este necesara interventia educatorului apar frecvent intr-o grupa de copii. Metodele pe care noi le folosim, in gradinita noastra, incearca sa corecteze comportamentul fara sa lezeze sentimentele copilului. Cea mai des folosita este simpla conversatie in care focusul nu este adultul ci micutii implicati. Educatorul dirijeaza de asa natura discutia dintre ei astfel incat copiii sa-si impartaseasca sentimentele reciproc si sa-si rezolve, pe cat posibil singuri conflictele, pana se ajunge la o impacare.
O alta tehnica folosita mai ales in cazul unui comportament deficitar, repetativ, este prezentarea unei povesti create de adult prin care se redea o situatie similara cu cea intalnita in grupul respectiv (de exemplu smulgerea jucarilor din mainile altor copii), in cadrul intregului grup de copii. Finalul povestii nu este realizat de educator, acesta solicita parerile copiilor, care intodeauna vor recunoaste atitudinile gresite ale personajelor din poveste si vor redea comportamentul corect. Educatorul urmareste sa nu se vizeze direct copilul care a iscat conflictul.
Se poate reaminti si tehnica jocului de rol care este oarecum similara cu metodele anterioare, actorii fiind de aceasta data chiar copiii, creandu-se situatia de conflict sub forme unei scurte piese de teatru (copilului vizat dandu-i-se un alt rol, eventual chiar rolul copilului afectat de starea creata). Si in acest caz, finalul piesei este hotarat, de comun acord de catre toti copiii si, va asigur ca va fi finalul scontat, fara sa necesite o interventie directa a adultului).
Sorina Halaicu, educatoare