Limba străină – o provocare pentru copilul de grădiniță?

Alexandra din Anglia

Se spune că părinții care își pun copiii de 2-3 ani să învețe o limbă străină procedează foarte bine, deoarece copiii nu numai că sunt capabili de această activitate, ci chiar sunt în stare să o facă foarte bine. Capacitatea creierului de a recepta și de a învăța limbi străine este foarte mare la vârste fragede. Important este să înceapă să învețe această nouă limbă, doar după ce a început deja să asimileze cuvinte din limba maternă.

La 2 ani, copilul este în stare să asimileze foarte ușor cuvinte noi. Învață chiar mai corect si mai ușor decat adulții. Asadar, la vârsta de 2-3 ani, cand achiziționează limbajul matern, copilul poate învăța, în paralel, și o altă limbă. Chiar dacă copilul începe să învețe o limbă străină încă de la grădiniță, și părinții trebuie să insiste acasă pentru a-i ajuta să își întărească cunoștințele acumulate. Învățarea unei alte limbi încă de la grădiniță este  benefică, pentru că această activitate implică anumite zone din creier care e bine sa fie stimulate încă de la o vârstă mică.

Metodele cele mai eficiente ca un copil să învețe o limbă străină sunt jocul, povestea, explorarea, conversația, dialogul. O limbă străină se învață cel mai bine prin joc. Aceasta este baza învățării, și nu metoda  clasică, structurată. Copilul învață sau fixează ceea ce a dobândit,  explorând mediul înconjurător. Toate aceste activități verbalizate în limba în care vrem să învețe îl ajută să achiziționeze acel limbaj. Metodele de învățare diferă de la copil la copil în funcție de abilitățile, capacitățile fiecaruia și de ritmul propriu de învățare.

Învățarea nu trebuie să însemne oboseală; ea trebuie să se faca fără efort și atunci va fi de durată calitativ și cantitativ. Este important ca atât părintele cât și educatoarea să caute să motiveze copilul să învețe limba străină prin orice metodă. Comunicarea caldă, afectuoasă cu el, într-un mediu plăcut, jovial și plin de încredere va ușura mult asimilarea limbii străine.  Jocurile, cântecele, poveștile, călătoriile imaginare, reprezintă o metodă bună de învățare, pentru că cei mici nu au răbdarea să stea pe scaun și să li se predea o lecție. Așadar, pentru cei mai mici, jocurile cu care sunt introduse cuvinte, comenzi simple, denumiri de obiecte (haine, alimente, numere) vor da roade in asimilarea unei limbi străine.

                                                                                 Georgiana Andreea

rasarit@amurtel.ro

0743161740