Rolul poveștilor terapeutice
Hai să înțelegem rolul poveștilor terapeutice, ce sunt ele și cum pot contribui la dezvoltarea celor mici!
,,Copilul se naște curios de lume și nerăbdător de a se orienta în ea. Literatura care îi satisface această pornire îl încântă….ca să fie opere de artă, scrierile pentru copii trebuie să intereseze și pe oamenii maturi și instruiți” – George Călinescu
Avem nevoie de povești
Aflat la izvoarele vieții și ale iubirii, copilul are nevoie de căldură și voioșie pentru a se dezvolta sub aspect psihic. O privire deschisă, un zâmbet binevoitor, o glumă adecvată, o ușoară ironie spusă pe un ton prietenesc sunt tot atâtea căi de stabilire a unui climat educativ, pozitiv, eficient, cu condiția ca educatorul să fie stăpân pe misiunea sa.
Spune-mi o poveste! De câte ori vi s-a cerut să faceți asta? Poveștile alină. Poveștile bucură, apropie. Povestirea a fost stilul universal preferat prin care s-au transmis lecțiile importante ale vieții de la o generație la alta. Am ascultat povești cu încântare, ne place să le spunem, cu dorința de a transmite o învățătură, de a oferi un model de conduită.
Când se întorc de la grădiniță îi întrebăm pe copii : „Ce ai învățat astăzi?”, întrebăm colegii la serviciu: „Ce ai făcut în weekend? ”, în aceste moduri dorim să auzim povești și ne așteptăm ca celălalt să ne istorisească din experiența sa. Astfel ne împărtășim emoțiile, povestim despre frustrările și realizările noastre, despre bucurie și tristețe. Poveștile ne educă pentru a face față situațiilor pe care e posibil să le întâlnim în viață şi cum putem să abordăm provocările care stau în fața noastră.
Poveștile, în general, au multe caracteristici importante ale comunicării eficiente:
- sunt interactive
- educă prin atracție
- trezesc și hrănesc imaginația
- dezvoltă abilități de rezolvare a problemelor
- creează posibilități pentru îndeplinirea obiectivelor.
Rolul poveștilor terapeutice în educație
Printre formele moderne și flexibile de realizare a integrării școlare se numără și utilizarea poveștilor terapeutice, povești cărora le-am acordat un loc aparte în desfășurarea activităților opționale de la grădinița noastră. Utilizarea poveștilor terapeutice ajută la înțelegerea propriei persoane, a mediului înconjurător, la învățarea din experiența altora sau la găsirea unor soluții pentru unele probleme.
De asemenea, în cadrul acestor activități copiii sunt ajutați să aibă o percepție pozitivă a copilului cu nevoi specifice, prin schimbarea mentalității și a modului de relaționare cu copilul cu CES, prin eliminarea stigmatizării, etichetării, discriminării și segregării ulterioare a celor cu deficiențe.
Rolul poveștilor terapeutice și înțelegerea diversității
În acest sens a fost concepută si Colecția de povești pro-diversitate „Căluții din ținutul curcubeului’, structurată în trei capitole –“ Să ne bucurăm de diversitate”, “Să fii diferit”, “Depășind obstacolele”, cu loc important în activitățile opționale din grădinița noastră. La cele zece povestiri si-au adus aportul fondatoarea grădiniței, Didi și educatoarea grupei mici, Madhavi.
Poveștile au fost create pentru copii încât să se conștientizeze diversitatea și să se bucure de ea, să își exprime părerea despre cei din jur, să identifice conflictele și posibilitatea de rezolvare a acestora, să se stimuleze trăsăturile și stările: amabilitatea, bunătatea, fericirea, cinstea, cooperarea, încrederea în cei din jur, politețea.
Este de remarcat momentul când se spun aceaste povești prin crearea unui cadru special, care favorizează primirea mesajului din poveste și rutinele care pregătesc acest moment. Printre acestea amintim- Momentul pentru poveste este dimineața, la cercul de dimineață, anunțarea poveștii se face prin cântec, pregătirea câtorva elemente care să creeze un spațiu extraordinar pentru poveste, oferim o atitudine interioară, calm și echilibru din care copilul va culege mai târziu cea mai importantă atitudine în situații reale de viață, așteptăm întrebările pe care copilul le va adresa fiind discret, firesc și suportiv. Să cunoaștem cauzele care conduc la anumite comportamente, ce anume îl neliniștește pe copil, de aceea este necesar să atenuăm efectele nefavorabile, fortificând eul copilului. Aceste povești vin în sprijinul ideii – că suntem unul, dar unul și același.